020 24 44 829 info@bloomsite.nl
Home » Artikelen » Succesvolle praktijk » Een online training verkopen, hoe doe ik dat?

Een online training verkopen, hoe doe ik dat?

3 mrt 2022

Een online training verkopen, hoe doe ik dat eigenlijk?

Wanneer je eenmaal klaar bent met de ontwikkeling, dan wil je natuurlijk jouw online training verkopen. Hoe vaker, hoe beter, maar wat komt er allemaal kijken bij het online zetten en (automatisch) verkopen van een online videotraining?

Bij het aanbieden van jouw online trainingen komen veel meer dingen kijken dan je in eerste instantie zou verwachten. In dit artikel ga ik het daarom hebben over vragen zoals;

Allemaal super belangrijke vragen om jezelf te stellen, om het succes van jouw training te garanderen.

Zou het dus niet geweldig zijn als jij je niet meer druk hoeft te maken over alle bovenstaande punten, omdat het volledig geautomatiseerd verloopt?

Om jou zo goed mogelijk op gang te helpen, ga ik je daarom in dit artikel inzicht geven in het perfecte proces om jouw online training volledig geautomatiseerd te kunnen verkopen!

Blauwdruk: jouw online training verkopen

Het laatste wat je wilt is dat jij bij elke verkoop tijd kwijt bent aan allerlei handmatige handelingen. Het is voor de klant niet fijn als die moet wachten totdat jij hem handmatig toegang hebt gegeven tot de training die is gekocht (en het is ook niet meer van deze tijd) en het kost jou veel tijd om hier telkens mee bezig te moeten zijn, die je beter ergens anders aan kunt besteden.

Zo dachten wij ook en daarom hebben wij het perfecte proces uitgedacht, dat we hebben omgevormd in de onderstaande blauwdruk.

De blauwdruk bestaat uit verschillende stappen die zijn opgedeeld in de volgende onderdelen:

  • marketing;
  • verkoop;
  • betaling en facturatie;
  • training;
  • begeleiding;
  • en voortgang.

Hier komen dan ook nog verschillende acties bij en zijn er een aantal e-mails die worden verstuurd.

Wanneer je jouw training opzet zoals in deze blauwdruk dan heb je het ideale systeem waar je heen wilt. In de rest van dit artikel zal ik je uitleggen hoe dit proces in zijn werk gaat, zodat je een idee hebt waar je allemaal aan moet denken als jij jouw online training gaat verkopen

Overigens kun je jouw training publiceren en bijna alle onderdelen van deze blauwdruk voor de verkoop heel gemakkelijk opzetten binnen ons online leersysteem LearnSpot. Een kant en klaar systeem dat je ook nog eens 28 dagen helemaal gratis kunt proberen.

Vraag de gratis proefperiode hier aan en begin met het verkopen van jouw online training!

De blauwdruk om jouw online training te verkopen

De verkoop van jouw online training

Om jouw online training succesvol te kunnen verkopen, is het natuurlijk belangrijk dat je marketing voert om zoveel mogelijk zichtbaarheid te genereren voor de training. In dit artikel wil ik het hier echter niet over hebben, omdat er al genoeg andere tips te vinden zijn over het voeren van marketing en het creëren van een ‘buzz’. Check daarvoor bijvoorbeeld de blogs op onze website om meer inspiratie te krijgen.

We springen dus een stap vooruit en ik ga er voor de flow van dit artikel even vanuit dat je al wat ideeën hebt hoe jij verkeer naar jouw verkooppagina kunt krijgen.

De verkoop zie je in de blauwdruk hierboven als stap 1 voor dit hele proces, want deze pagina is onmisbaar voor het verkopen van jouw online training.

Stel namelijk dat jij straks helemaal klaar bent met jouw online training. Je hebt een fantastische online training gemaakt en hebt deze online gezet, de betaling getest, alles werkt; jij kunt nu jouw online training verkopen. Je start de marketing hiervoor met Facebook posts, blog artikelen en advertenties, alles erop en eraan.

En ondanks dit allemaal…

Verkoopt je training niet…

Dat is dan toch ff enorm balen!

Om dit te voorkomen is het essentieel dat jij aan de bezoeker van jouw website overbrengt wat de waarde is van de training die jij te bieden hebt. Wat heeft jouw potentiële klant eraan om jouw training te kopen?

Het overbrengen van de waarde van jouw online training valt op de schouders van jouw verkooppagina, dat ook wel een salespage wordt genoemd. Daarom is het dus super belangrijk dat deze pagina niet zomaar uit de losse pols is opgezet, maar dat jij een verkooppagina hebt die volledig is geoptimaliseerd voor het verkopen van jouw online training.

Binnen LearnSpot bieden we ook een kant en klare template voor zo’n verkooppagina die helemaal is geoptimaliseerd voor het verkopen van je training.

De betaling voor jouw online training

Nadat mensen zijn overtuigd van de waarde van jouw training en waarom ze deze bij jou zouden moeten afnemen, is het tijd voor de volgende stap in de blauwdruk; de betaling. Dit is natuurlijk een essentieel onderdeel om jouw online training te kunnen verkopen.

Tegenwoordig verwachten mensen dat ze een online training direct via iDeal of bijvoorbeeld PayPal of Bancontact kunnen betalen. De factuur moet automatisch worden aangemaakt en verstuurd en na de betaling wordt er binnen jouw leersysteem automatisch een account aangemaakt voor de klant, via waar er toegang wordt verleend tot de gekochte training.

Daarnaast is het ook fijn dat door de betaling iemand wordt toegevoegd aan jouw e-mail marketing systeem (autoresponder) zodat je mensen ook op de juiste manier kunt blijven opvolgen en motiveren.

Aan de slag met jouw training

De derde stap in de blauwdruk is dan natuurlijk dat mensen aan de slag kunnen met jouw online training.

Nadat de betaling is voltooid komt de klant op een pagina. Deze pagina noemen we de succespagina en dit is een pagina die in een proces zoals dit vaak niet al te veel aandacht krijgt. Meestal is dit een standaard pagina waarop informatie staat over de bestelling die net is gedaan.

Wat wij echter hebben gemerkt is dat het enorm helpt wanneer jouw klant vanaf daar direct met zijn nieuw gekochte online training aan de slag kan gaan. Als de klant namelijk eerst in zijn mailbox op zoek moet gaan naar een mail met logingegevens, is dit een extra stap om te starten met jouw online training.

Idealiter wil je dus dat de klant na de betaling op een pagina komt, waarop hij direct al is ingelogd door de verkoop en waar hij direct kan starten met de gekochte training.

Geen gedoe met het zoeken naar een mailtje, maar gewoon lekker aan de slag.

Begeleiding via e-mailmarketing

Uit ervaring weten we inmiddels dat mensen uit zichzelf bijna nooit voortdurend gemotiveerd blijven, tenzij de pijn echt ontzettend groot is.

Met meerdere van onze trainingen hebben we in het verleden dan ook gemerkt dat mensen heel enthousiast beginnen, maar dat er week na week steeds meer mensen minder actief met de training bezig zijn.

En je kunt dan natuurlijk denken; ‘nah lekker boeiend, ik heb mijn training toch al verkocht en heb mijn geld binnen’.

Dat kan zeker, maar hoe succesvoller jouw klanten zullen zijn aan de hand van jouw trainingen, hoe beter dit zal zijn voor jouw reputatie en hoe meer trainingen jij dus ook zult gaan verkopen. Een blije klant zal bijvoorbeeld veel eerder aan vrienden en familie over jouw training vertellen en laat ook sneller een aanbeveling achter voor op jouw website.

Daarom is het ontzettend belangrijk dat jouw nieuwe klanten dus eerder in het proces zijn ingeschoten in een autoresponder zoals MailBlue.

Op basis hiervan kun jij namelijk een automatische reeks mails versturen waarin je keer op keer contact maakt met jouw klant. Dit zorgt er overigens niet alleen voor dat je jouw klanten blijft motiveren, maar jouw klanten zullen hierdoor ook het gevoel krijgen dat jij er echt voor ze bent. Je krijgt dus een veel betere band met de cliënt en zij zullen zich meer met jou verbonden voelen.

Wat hierin helemaal goed werkt is om bepaalde activerende mails te versturen op basis van de activiteit van de cursist. Wanneer iemand bijvoorbeeld heel snel door de cursis heen gaat en dus gemotiveerd is, zou je iemand kunnen benaderen voor een extra coaching sessie voor nog beter resultaat. Als iemand na 2 weken actief zijn opeens niet meer in de training komt, kun je een andere mail laten versturen om die persoon juist weer te motiveren om aan de slag te gaan of te helpen als ze vast lopen.

Niet elk e-learning systeem kan deze informatie over activiteit overigens doorsturen naar autoresponders. Binnen ons online leersysteem LearnSpot kan dit wel. Vraag dus direct een 28 dagen proefperiode voor LearnSpot aan en ga ook jouw cursisten persoonlijk, maar geheel geautomatiseerd begeleiden!

Het volgen van de voortgang

Een van de grootste uitdagingen die wij zelf hadden met het online leersysteem dat we eerder gebruikte, is dat we geen inzicht hadden in de voortgang van onze klanten.

Het is dan ook enorm frustrerend om niet in te kunnen zien of een specifieke klant al is begonnen aan een training, bij welke les hij is gebleven of dat een training al is afgerond. Zeker voor het bieden van goede ondersteuning kan dit heel fijn zijn om al deze informatie in te kunnen zien.

Daarbij wil je dit idealiter ook op groepsbasis kunnen zien, wie er allemaal nog niet begonnen is of wie is er allemaal klaar met training X. Enorm waardevolle informatie op basis waarvan je weer bepaalde stappen kunt zetten binnen jouw bedrijf of bepaalde verkopen kunt doen aan de klant. Als training A namelijk is afgerond, is iemand mogelijk wel klaar voor training B!

Daarnaast kun je dit soort informatie natuurlijk ook gebruiken om jouw trainingen te verbeteren. Wanneer je ziet dat mensen constant vastlopen bij een bepaalde module, kun je gaan onderzoeken waarom dit zo is en de module aanpassen.

Een andere uitdaging die we vaak horen is dat het niet altijd even duidelijk is waar je als klant voor het laatste bent gebleven in een training.

Hierdoor moet je als klant telkens in het leersysteem zoeken welke lessen je al hebt afgerond, wat het niet heel erg aantrekken maakt om aan je dag te beginnen.

Door beide deze punten te tackelen zorg je ervoor dat de klant een betere leerervaring heeft en dat jij meer inzicht hebt in de voortgang, waardoor je dus weer kunt sturen op meer succes en omzet door meer online trainingen te verkopen.

Een online training maken, hoe doe ik dat

Heb jij jouw online training nog niet klaar en loop je vast?

In de afgelopen jaren hebben wij meer dan 20 online trainingen ontwikkeld, online gezet en effectief verkocht, wat ons de afgelopen jaren honderdduizenden euro’s heeft opgeleverd.

In deze jaren hebben we verschillende manieren en systemen gebruikt om online trainingen te ontwikkelen en deze kennis hebben we samen gebracht in onze gratis online training Fantastische Online Training Maken.

In deze training ga je onder andere leren hoe je in no-time jouw (eerste) online training kunt creëren. Je wordt van A tot Z begeleid bij de ontwikkeling van jouw training en je leert bijvoorbeeld over hoe jij heel simpel video’s kunt opnemen en bewerken.

Als bonus krijg je ook nog eens gratis een projectplan dat je helpt je doel om een online training te ontwikkelen te bereiken en zoals ik al zei is de training helemaal GRATIS!

Je kunt je hier aanmelden voor de training.

Het uitstellen van het maken van een online training is nu geen optie meer, omdat we echt alles behandelen wat jij nodig hebt. Zodra jij start met deze online training, weet je precies welke stappen je moet zetten om een fantastische online training te maken.

We gaan het bijvoorbeeld hebben over onderwerpen zoals wat voor apparatuur en programma’s je nodig hebt, hoe je video’s moet opnemen en bewerken, op wat voor manier jij jouw online training vorm kunt geven en wat voor prijs je hiervoor moet vragen.

Op deze pagina kun je precies ziet wat er allemaal in de 4 uitgebreide modules zit en wat je allemaal gaat leren in de 34 lessen waar je gratis toegang tot krijgt.

Heel veel succes met het maken en succesvol verkopen van jouw online training!

Hoe waardevol was dit artikel voor je?

Klik op de sterren om dit artikel te beoordelen

Gemiddelde score 4 / 5. Aantal stemmen: 5

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht beoordeelt.

We willen dit artikel zo goed mogelijk maken.

Wat zouden we hieraan kunnen verbeteren?

Gerelateerde artikelen

Jouw praktijk in 1968

Jouw praktijk in 1968

Wanneer jouw praktijk in 1968 al zou hebben bestaan, zou het allemaal heel anders zijn gegaan. Niet alleen in wat je zou kunnen aanbieden, maar ook...

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer bezoekers, klanten en omzet?!

Ontdek in deze gratis gids hoe jij jouw website winstgevend kunt maken, zodat hij aan de lopende band zorgt voor meer klanten.

You have Successfully Subscribed!