020 24 44 829 info@bloomsite.nl
Home » Artikelen » Podcasts » Hoe start ik een podcast?

Hoe start ik een podcast?

door | mei 21, 2021 | Podcasts | 0 Reacties

Je hoort het steeds vaker om je heen, de podcast. Het is dé manier om informatie te delen wat mensen op elk moment van de dag kunnen luisteren. Of het nou op de fiets is, in het openbaar vervoer, terwijl je aan het koken bent of aan het wandelen, met één druk op de knop waan je je in een nieuwe wereld vol met nieuwe kennis, eigen ervaringen, adviezen, waargebeurde verhalen of simpelweg het oplossen van een mysterie. Podcasts kunnen in allerlei verschillende vormen komen met verschillende thema’s en hoe groots het ook klinkt, een podcast starten dat kun jij ook!

Ook wij van Websites voor Therapeuten zijn zo begonnen met het vormgeven van onze eigen podcast ‘de Reis van de Ondernemer’. Deze podcast gaat over de inzichten, struikelblokken, uitdagingen en overwinningen van allerlei soorten ondernemers. Of je nou startende bent, jarenlang in het vak, succesvol of niet succesvol, de ervaringen zullen hierin worden gedeeld om je een inzicht te geven in hoe andere het doen en hoe Arthur en Joas hun reis als ondernemers tot nu toe hebben ervaren. Omdat we boordevol met kennis zitten van hoe je dan precies een podcast opzet, willen we dat maar al graag met je delen, zodat ook jij met jouw eigen podcast kunt beginnen en je luisteraars kunt boeien met waar jij kennis van hebt.

Het proces van een podcast opzetten gaat in verschillende opeenvolgende stappen. In dit artikel ga ik je laten zien hoe je de eerste stappen zet, waar je op moet letten en wat belangrijke keuzes zijn die jij zal moeten maken. Daarnaast neem ik je mee in mijn onderzoek voor ‘de Reis van de Ondernemer’ podcast en deel ik een verhaal van Rose Jansen, podcast maakster op het gebied van Eetbui Vrij Leven.

De volgende onderdelen ga ik behandelen:

1. Het idee van een podcast.
2. De keuzes die je moet gaan maken.
3. De keuzes die wij hebben gemaakt in het onderzoek voor de podcast ‘de Reis van de Ondernemer’.
4. Ervaringen van een podcast maker.

Wil jij binnenkort jouw eigen podcast maken? Dan is het lezen van dit artikel de eerste stap!

1. Het idee van een podcast:

Waar begin je en hoe zet je de eerste stappen:

Een van de belangrijkste stappen is om de basis voor jouw podcast vast te stellen.
Wanneer de structuur namelijk niet duidelijk voor je is, wordt het lastig om de afleveringen goed neer te zetten. Dus bedenk voor jezelf, wat is jouw verhaal? Waarom wil jij deze podcast maken en wat is jouw boodschap aan het publiek wat je wilt aanspreken? Wat wil jij dat zij weten nadat ze naar jou hebben geluisterd?

Een goede manier om hierachter te komen is om eerst een brainstorm te doen. Pak pen en papier en schrijf gewoon alle onderwerpen op die bij je opkomen wanneer je denkt aan wat jij leuk vindt, waar jij vaak over verteld aan anderen, waar jij veel van af weet en wat je heel erg interessant vindt. Vervolgens kun je uit al die onderwerpen bekijken welke er bij elkaar passen of valt er misschien een thema op dat vaker terugkomt.

Daarnaast is het belangrijk om je publiek te kaderen. Je doelgroep vaststellen is enigszins afhankelijk van het thema, het onderwerp en het format van de podcast, maar er zijn een aantal vragen die je jezelf kunt stellen om hier meer structuur in te krijgen. Zoals bijvoorbeeld hoe oud is mijn doelgroep? Wanneer luistert mijn doelgroep?
Wat is de niche van mijn podcast? Via welke kanalen is mijn doelgroep te bereiken?
Bestaat mijn doelgroep uit mannen, vrouwen of allebei? Probeer je doelgroep niet te breed te maken. Als je namelijk iedereen probeert aan te spreken, kan dit ertoe leiden dat je uiteindelijk niemand aanspreekt. Je kunt je doelgroep later altijd nog uitbreiden.

Wat moet je weten voor je begint:

Maak een planning hoe vaak wil je een aflevering wilt posten. Bij podcasting is continuïteit mega belangrijk. Zorg ervoor dat je een schema hebt waar je je aan kunt houden en publiceer op een logisch moment. Maak eventueel meerdere afleveringen achter elkaar zodat je al veel content achter de hand hebt. Denk na over de locatie, de duur van een aflevering en bepaal met wie je eventueel een podcast wilt doen. Er zijn namelijk verschillende stijlen van een podcast. Je kunt het solo doen, co-hosted, met een interview of je mixt de verschillende stijlen en wisselt het bijvoorbeeld om de paar weken af. De manier waarop het onderwerp gepresenteerd wordt, kan heel erg verschillen. Bepaalde podcasters doen lange monologen over een onderwerp dat hen interesseert terwijl andere podcasters alleen maar interviews doen. Vaak interviewen ze dan specifiek mensen die actief zijn op een bepaald gebied, zoals psychologie, economie of sport.

Heb je de stijl van de podcast vastgesteld, dan kun je gaan nadenken over hoe je teksten van de afleveringen wilt doen. Soms zijn de teksten geïmproviseerd, soms is alles van tevoren opgeschreven (‘gescript’). Probeer het allebei eens uit en kijk wat fijn voelt voor jou, tenslotte ben jij degene die het over meerdere afleveringen moet inspreken.

Vervolgens is het belangrijk om te bepalen of je beeld bij jouw podcast wilt. Wij hebben hier wel voor gekozen, omdat je daardoor simpelweg nog meer content door krijgt om te verspreiden op verschillende kanalen.

Wat komt er nog verder allemaal bij kijken:

Een belangrijk onderdeel is het kenbaar maken aan de buitenwereld dat jij deze stap hebt gezet om je eigen podcast te lanceren. Je moet dus nadenken over hoe je jouw podcast gaat promoten, oftewel promotiemateriaal maken van te voren. Hierbij kun je bijvoorbeeld denk aan het posten van een teaser waarin jij in het kort uitlegt wat er gaat komen en waar de podcast over gaat. Zo’n teaser mag maximaal 1 minuut lang zijn waarin je 4 onderdelen bespreekt: de naam van de podcast, waar het over gaat, voor wie het is en je eindigd met een Call to Action. Zoals hou … in de gaten wanneer de eerste aflevering wordt gepost. Het doel van een teaser is de eerste interesse opwekken en laten zien wat luisteraars kunnen verwachten. Vervolgens kun je dit verspreiden op je social media kanaal.

Nu je de basis hebt vastgesteld voor jouw nieuwe podcast, kom je bij het onderdeel: het daadwerkelijk maken van de podcast. In het proces van het opzetten van een podcast, moet je veel keuzes gaan maken. Dat is niet altijd even makkelijk, want wat is belangrijk en waarom moet je het één boven het ander kiezen? Om je hierbij een handje te helpen heb ik alvast de belangrijkste keuze vraagstukken in het volgende deel voor je uitgelegd.

2. De keuzes die je moet gaan maken:

Wat voor apparatuur heb je allemaal nodig en waarom:

Gebruik bij het maken van podcasts altijd een goede microfoon die het geluid versterkt. Er is niets zo vervelend als dat het geluid niet zuiver is of bijvoorbeeld erg hol klinkt, want daardoor haken luisteraars af. Er zijn verschillende microfoons op de markt die speciaal zijn ontwikkeld voor podcasts en streaming, maar wanneer je nog startende bent kun je bijvoorbeeld kiezen voor een USB-microfoon die je direct aansluit op je computer. Die zijn qua prijs wat goedkoper.

Wil je een podcast opnemen met meerdere mensen dan is het voor het eindresultaat mooier als ieder een eigen microfoon heeft. Deze microfoons steek je in een mixer en je gebruikt de mixer als je audiobron. Er zijn podcast sets te koop die daarin voorzien maar je kunt er als je nog maar net begint ook voor kiezen om podcast apparatuur te huren. Daarnaast heb je natuurlijk een computer nodig om de podcast te bewerken en te publiceren.

Wij hebben ervoor gekozen om naast de podcast op te nemen met geluid ook beeld bij te voegen, daarom hebben wij daarnaast ook gebruik gemaakt van onze smartphones om het beeld op te nemen. Daarbij gebruiken we ook twee lichtkappen om het beeld helder te maken. Op dit moment gebruiken wij de volgende apparatuur dat we hebben besteld bij bax-shop.nl:

1 x Behringer U-PHORIA UMC202HD audio-interface (€64,00)
2 x Audio Technica AT2035 studio microfoon (samen €318,00)
2 x Innox IVA 08 Jr. Basic Black broadcast-microfoonstatief (samen €19,90)
2 x Devine MIC100/3 XLR microfoon- en signaalkabel 3 meter (samen €13,70)

De geluidskaart sluiten we dan aan op onze laptop en het geluid nemen we dan op met het gratis programma Audacity.

Op welke manier wil je het gaan bewerken:

Na het opnemen van een podcast, is het tijd om te gaan bewerken. Er zijn allerlei soorten dingen die je nog aan je podcast kan doen. Denk aan het toevoegen van een intro/outro, het eruit knippen van stukken die fout zijn gegaan en ervoor zorgen dat het geluid van je podcast goed is. De meeste mensen die beginnen met bewerken, gebruiken Audacity, zoals ik hierboven ook al vermelde. Daarnaast heb je ook het programma Alitu. Alitu helpt je bij het bewerken en publiceren van je podcast. Gemaakt voor podcasters die goed willen klinken, zich willen concentreren op de inhoud en de moeilijke delen van bewerking en productie willen automatiseren. Je kunt starten met een gratis proefperiode, maar daarna moet je betalen voor een maand of jaar abonnement.

Jingle maken, intro & outro muziek gebruiken of introductie inspreken:

Door gebruik te maken van een muziekje met daar overheen een gesproken stuk tekst kun je een intro ontwikkelen. Een herkenbaar intro maakt je podcast professioneler en zorgt ervoor dat mensen de podcast makkelijker onthouden. Hoort iemand namelijk jouw originele begin, dan weten ze meteen dat ze naar jouw podcast luisteren. Let er wel op dat je intro niet té lang wordt. De lengte van een intro is meestal niet langer dan 15 seconde. Dit geldt ook voor je outro. Wat betreft Jingle’s, heb je verschillende soorten Jingle’s die je kunt gebruiken. Voorbeelden van Jingle’s voor je podcast kunnen bijvoorbeeld zijn een jingle met de naam van de persoon die spreekt, een korte jingle tussen twee onderwerpen in je podcast, catchy muziek met tekst en geluidseffecten voor een vaste rubriek of een Jingle met de naam en slogan van jouw podcast.

Op welke platformen wil je het verspreiden:

Bedenk hierbij waar jouw doelgroep vaak op kijkt of luistert en hoe je hen het beste kunt bereiken. Voor een podcast met alleen geluid kun je kijken naar Spotify, Itunes, Apple podcasts en mocht er beeld bij zijn naar Youtube. Maar daarnaast kun je ook korte fragmenten laten zien op social media kanalen zoals Facebook en Instagram en er een blog over schrijven.

Hoe komt het op deze platformen:

Net als bij een website, heb je ook bij een podcast een hosting nodig. Een podcast hosting slaat je audio op en creëert een podcast feed voor je. Die feed heb je vervolgens nodig om je podcast te koppelen met externe platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Itunes. Het uploaden van nieuwe afleveringen hoef je dus altijd maar op één plek te doen; bij je podcast host. Als je eenmaal je podcast host geconnect hebt met Apple Podcasts en Spotify, komen je afleveringen daar automatisch ook terecht. Zo’n podcast host is bijvoorbeeld Buzzsprout. Een programma wat fijn en makkelijk is om te gebruiken. Ze promoten zichzelf ook als een ‘easy way to host, promote and track your podcast’ host. Buzzsprout heeft een gratis variant voor maximaal 90 dagen waarbij je 2 uur uploadtijd per maand hebt.

3. De keuzes die wij hebben gemaakt in het onderzoek voor de podcast ‘de Reis van de Ondernemer’:

Toen we het idee hadden om een podcast op te zetten, heb ik eerst onderzoek gedaan naar hoe we dat het beste konden doen. Hierin hebben wij ook voor bepaalde keuzes gestaan. Zo hebben wij ervoor gekozen toen we aan het brainstormen waren over de structuur van onze afleveringen, om bij elke aflevering de mogelijkheid te geven een luisteraarsvraag naar ons toe te sturen die wij dan in de aflevering daarna beantwoorden. De reden dat we hiervoor hebben gekozen is omdat we hierdoor meer connectie kunnen creëren met degene die naar onze podcast luisteren en we beter begrijpen naar welke informatie en antwoorden de luisteraars op zoek zijn.

Daarnaast hebben wij de keuze gemaakt om naast de audio op te nemen ook de personages in beeld te brengen met video en om blogs over de afleveringen te schrijven om op die manier nog meer content te creëren wat we kunnen hergebruiken op verschillende kanalen.

Een van mijn uitdagingen bij het maken van de podcast, was met name het bewerkings onderdeel. Omdat wij ervoor hebben gekozen audio en beeld te combineren, moest dat ook daadwerkelijk nog gesynchroniseerd worden. Dit was in het begin even pielen, maar wanneer het dan staat draagt het beeld dus wel erg bij aan de waarde van de podcast.

Wij nemen nu dus de podcast met geluid en beeld op, schrijven vervolgens een blogartikel uit met de inhoud van de podcast en plaatsen zowel de video als de audio in dat blogartikel. Zo hebben we niet alleen een heel waardevol artikel met media voor de lezen, maar helpt dit ook nog eens enorm bij de vindbaarheid van de artikelen.

De video van de gehele podcast kunnen we dan ook nog eens opknippen in kleinere interessante korte stukjes, die we dan ook weer los kunnen delen op social media. Zo kunnen we dus 1 stuk content op verschillende manieren recyclen en hier dus meer uit halen.

4. Ervaringen van een podcast maker:

Enige tijd geleden heb ik een interview gedaan met Rose Jansen, Psychologe, onderneemster, schrijfster van het boek ‘Het Geheim van Eetbui Vrij Leven’ en werkt al meer dan 12 jaar als coach en trainster. Maar daarnaast heeft zij ook een succesvolle podcast opgezet. De “Eetbui Vrij Leven” podcast. In het interview heb ik haar hierover een aantal vragen gesteld, waarop zij met haar eigen ervaringen kwam en tips gaf voor alle nieuwe podcast makers.

Hieronder vind je een paar fragmenten uit het interview met haar:

Marguerite: “Zou jij iets kunnen vertellen over jouw podcast, de Eetbui Vrij Leven podcast?”

Rose: “Ik heb er lang over nagedacht om een podcast te gaan doen, omdat ik er zelf heel erg van hou om naar podcasts of audioboeken te luisteren. Bijvoorbeeld tijdens het skeeleren, dan ben ik ondertussen ook inspiratie aan het opdoen. Ik hoorde dat veel mensen die in mijn eetbuivrij leven sisterhood lidmaatschap zitten, die veel video’s krijgen, zeiden dat ze het ook heel leuk vinden om de video’s juist af te luisteren terwijl ze dingen aan het doen zijn. Dus voor mij is het luister medium een heel prettig medium. Prettiger dan een video, omdat je niet continu naar een beeld hoeft te staren. Dus zo ben ik erop gekomen om een podcast te starten. De Eetbui Vrij Leven podcast met Rose Jansen en hij is nu live op Spotify, Youtube en Itunes.

Als ik kijk naar wat nou mijn visie is op eetbuien, dan heeft het heel veel te maken met dat we verschillende redenen hebben waarom we eetbuien hebben. Het kan te maken hebben met iets uit je mindset, bijvoorbeeld ‘morgen ga ik op dieet, dus vandaag ga ik nog even afscheid nemen van alles wat ik lekker vind’ of ‘ik heb zo hard gewerkt, dus nu mag het’. Maar het heet natuurlijk niet voor niets emotie eten. We eten onze emoties weg. Het gevoel van ik ben niet goed genoeg, ik voel me alleen of ik heb niet genoeg eigenwaarde zijn onderwerpen in mijn podcast die ik bespreek. Het mooie is dat ik reacties krijg van mensen die hier geen last van hebben. Die opmerken dat het dus eigenlijk helemaal niet over eten gaat, maar het gaat over oke zijn met jezelf. Van jezelf houden juist op de momenten dat het leven even niet zo lekker gaat. Die mindset. Voor veel mensen geeft het eten rust, maar je hebt die rust nodig omdat je jezelf te lang die rust niet hebt gegeven. Als je voorkomt dat je overkookt als het ware en je zorgt de hele dag goed voor jezelf, dan heb je ook geen eetbui nodig om dat moment van rust te creëren. Met mijn podcast hoop ik die inzichten te geven.”

Marguerite: “Mocht iemand nou een podcast willen starten, heb je dan een aantal tips?”

Rose: “Jazeker, materiaal om je podcast op te nemen. Denk hierbij aan een microfoon die goed geluid geeft en achtergrondruis afsluit. Zelf heb ik een Yeti Blue.

Daarnaast software om zowel audio als video op te nemen en dan is het handig om je audio te uploaden op Libsyn. Een programma voor een 10tje per maand, waarmee je kunt zorgen dat je audio na het uploaden ook op Spotify en Apple podcast wordt gepubliceerd. Dan hoef je dat niet zelf ook nog te doen.

“Ik denk dat het ook heel belangrijk is voor de coaches en therapeuten die wat meer bezig willen zijn met hun zichtbaarheid om het materiaal dat je maakt te hergebruiken.”

Wanneer je een podcast maakt en dat tegelijkertijd ook opneemt als video, dan heb je een Youtube video en als je de tekst erbij schrijft heb je ook meteen een blog. Wanneer je meerdere podcasts of blogs hebt kun je daarvan dan weer een e-book maken. Podcasts maken is een manier om in deze tijd deels door te kunnen blijven gaan met je werk.

Wil jij nou meer weten over het maken van een podcast? Neem dan eens een kijkje op de Podcastkennisbank van NAP1. Op deze pagina vind je meer dan 60 artikelen (en dat aantal groeit nog) over het maken van (betere) podcasts, howto’s die ze met liefde delen met de podcastcommunity. Zo helpen ze de indie-makers gratis op weg, terwijl zij hun boterham verdienen met werk voor instellingen en bedrijven. Voor meer informatie kun je gaan naar deze pagina.

Hoe waardevol was dit artikel voor je?

Klik op de sterren om dit artikel te beoordelen

Gemiddelde score 0 / 5. Aantal stemmen: 0

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht beoordeelt.

We willen dit artikel zo goed mogelijk maken.

Wat zouden we hieraan kunnen verbeteren?

Gerelateerde artikelen

Podcast: Hoe wij gratis adverteren op Facebook

Podcast: Hoe wij gratis adverteren op Facebook

Hoe kun je meer waarde bieden en daarnaast 45% meer omzet draaien om zo volledig je advertentie kosten terug te verdienen? Lees het in dit artikel waarin wij je leren hoe jij gratis kunt gaan adverteren op Facebook middels kassakoopjes, upsells en front-end funnels.

Lees meer
Podcast: Gratis waarde vs. verkopen

Podcast: Gratis waarde vs. verkopen

In deze aflevering gaan we het hebben over een onderwerp waar veel (startende) ondernemers mee worstelen: ‘Hoe kun je zorgen voor balans tussen een waardevolle contentstrategie en een commerciële insteek, waardoor je ook je producten en diensten kunt verkopen?’

Lees meer
Podcast: De succespagina paradox

Podcast: De succespagina paradox

De succespagina. Een manier om goede resultaten te behalen, extra omzet, verkopen en betere aanbiedingen naar je klanten. Mits je het op de juiste manier inzet. De meeste ondernemers gebruiken deze pagina verkeerd. Wil jij weten wat je verkeerd doet en op welke manieren je jouw succespagina het beste in kunt zetten?

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *