020 24 44 829 info@bloomsite.nl
Home » Artikelen » Aanbevolen systemen » Waarom Google mijn Bedrijf belangrijk is

Waarom Google mijn Bedrijf belangrijk is

7 mei 2021

Tim Menting: Projectmanger & Klantsucces

Marguerite Gevers Deynoot

Je hebt het besluit genomen, de stap gewaagd, jezelf in het diepe gegooid om je droom te volgen en je eigen praktijk te starten. Hier komt een hoop bij kijken. Op het moment dat je jouw onderneming hebt opgezet, wil je natuurlijk zo snel mogelijk goed vindbaar worden in de Google zoekresultaten. Het eerste waar dan vaak aan gedacht wordt om dat te bereiken is zoekmachine optimalisatie (SEO) en Google AdWords, maar heb je al gedacht aan Google Mijn Bedrijf?

Google mijn Bedrijf is een gratis tool waarmee je jouw bedrijfsgegevens kunt opgeven en beheren op websites van Google, waaronder Google Zoeken en Google Maps. Op deze manier kun je alle belangrijke gegevens over je bedrijf makkelijk communiceren aan bestaande én mogelijke nieuwe cliënten. Deze vermelding zorgt er ten eerste voor dat je beter vindbaar wordt in Google en is met name nuttig om je website beter naar voren te laten komen in de lokale zoekresultaten.

In dit artikel zal ik een aantal onderwerpen behandelen om je te laten zien wat het belang is van deze tool. Daarnaast geef ik je een stappenplan zodat je vervolgens voor jezelf een Google mijn Bedrijf account kunt gaan aanmaken zodat je nog beter gevonden wordt met jouw praktijk.

De volgende onderwerpen neem ik met je door:

1. Wat is Google mijn Bedrijf
2. Waarom moet ik Google mijn Bedrijf gebruiken
3. Wat zijn de voordelen van Google mijn Bedrijf
4. Hoe maak ik Google mijn Bedrijf aan
5. Hoe gebruik ik het dashboard van Google mijn Bedrijf
6. Tips om Google mijn Bedrijf goed in te zetten

Heeft dit tot nu toe je interesse gewekt en wil je meer weten? Lees dan snel verder!

Wat is Google mijn Bedrijf

Google mijn Bedrijf is een unieke en persoonlijke bedrijfspagina binnen het Google Netwerk. Het is een dienst van Google waar je de meest belangrijke gegevens over jouw bedrijf kunt opslaan. Denk hierbij aan een omschrijving van de activiteiten, locatiegegevens, adresgegevens, openingstijden en reviews. Met deze gratis dienst zorg je ervoor dat jouw gegevens uniform worden vermeld in andere Google-diensten, zoals Google Search (de zoekmachine) en Google Maps. Wanneer iemand naar je bedrijf zoekt in Google, komt er rechts van de zoekresultaten een zijbalk te staan met gegevens van jouw bedrijf zoals je telefoonnummer, een kaart met locatie en je adresgegevens.

Het belang van Google mijn Bedrijf

Waarom moet ik Google mijn Bedrijf gebruiken

Met een paar handelingen in Google Mijn Bedrijf zorg je ervoor dat je up-to-date bent in diverse andere diensten van Google en dat is vrij belangrijk! Het komt namelijk regelmatig voor dat mensen voor een dichte deur staan van een kantoor, restaurant of bar omdat Google denkt dat ze open zijn. Google probeert namelijk van alle content op een website een inschatting te maken van bijvoorbeeld openingstijden. Die inschatting klopt niet altijd. Dit kan ervoor zorgen dat een gebruiker een slechte ervaring heeft en daar een negatieve recensie over achterlaat. Doordat je met Google Mijn Bedrijf zelf de regie kunt voeren op jouw gegevens, voorzie je jouw doelgroep in elk geval altijd van de juiste informatie over jouw bedrijf.

Wat zijn de voordelen

Waardevolle informatie in 1 oogopslag:

Met Google Mijn Bedrijf kun je jouw bedrijf zichtbaar maken wanneer potentiële cliënten op zoek zijn naar jouw praktijk of jouw diensten via Google. Je komt dus meteen naar voren zodra de zoeker jouw bedrijf Googlet. Daarnaast geeft Google een aantal call-to-action opties, zoals een doorlink naar jouw website. Ook heb je de mogelijkheid om direct te bellen en door te klikken naar Google Maps om je route uit te stippelen die leidt naar je bedrijf. Allemaal gemakken die een positieve bijdrage leveren aan de klantbeleving. Daarnaast laat je met de juiste informatie zien dat je een professioneel bedrijf bent en doordat je met een bedrijfspagina bij Google aangeeft dat je een professioneel bedrijf bent, hecht Google ook meer waarde aan jouw website.

Vindbaarheid:

Een ander voordeel is dat bedrijven die gebruik maken van Google mijn Bedrijf, een prominente en zichtbare plek krijgen in de zoekmachine van Google. Je komt in de zoekresultaten van de Google zoekpagina te staan en je kunt vertoond worden in de ‘local 3 pack’. Google toont hier de 3 meest relevante bedrijven in de omgeving waarop wordt gezocht. Hierbij wordt ook de informatie getoond die jij aan je bedrijfspagina hebt toegevoegd.

Is Google mijn Bedrijf belangrijk

Beoordelingen:

Als je een Google mijn Bedrijf pagina hebt, kunnen mensen een review achterlaten.
Positieve reviews kunnen jou gaan helpen om nieuwe cliënten binnen te halen. Het geeft namelijk de betrouwbaarheid van je bedrijf weer. Het is dus belangrijk om je tevreden cliënten reviews te laten schrijven. Daarnaast dragen meer positieve reviews ook bij aan de waarde die Google aan jouw bedrijf hecht en zullen ze bij meer positieve reviews jouw website dus ook hoger in de resultaten gaan tonen.

Zichtbaarheid in Google maps:

Bezoekers kunnen het adres van jouw locatie laten verzenden naar hun smartphone en zo meteen een navigatie starten in Google Maps. Op die manier kunnen potentiële cliënten je direct vinden en hun route plannen. Verder kun je ook een kleine variant van je Google Maps locatie ook weergeven op je website, wat ook weer bijdraagt aan de vindbaarheid van de website.

Hoe maak je Google mijn bedrijf aan

Het enige wat je nodig hebt is een Google account. Een Google account is ook wel bekend als Gmail account. Alle communicatie zal ook via dat e-mail adres gaan. Heb je nog geen Google account? Dan kun je dit gemakkelijk binnen enkele minuten aanmaken.

Stap 1: Aanmelden.
Ga naar de website van Google mijn Bedrijf: https://www.google.com/intl/nl_nl/business/ Je gaat hier jouw nieuwe bedrijf aanmelden in Google. Hierbij worden er om een aantal gegevens gevraagd zoals de bedrijfsnaam, het land, adres, telefoonnummer en de categorie waar jouw bedrijf onder valt. De categorie is heel belangrijk omdat die bepaalt welke functies en mogelijkheden je binnen mijn Bedrijf hebt.

Stap 2: Bedrijfsnaam verifiëren en bedrijfsgegevens invullen.
Wanneer je de basis gegevens hebt ingevuld wordt er aan je gevraagd hoe je jouw bedrijf wilt verifiëren. Je moet hierbij laten weten dat je gemachtigd bent om deze pagina aan te maken. Dit wordt gevraagd omdat anders iedereen zomaar elk bedrijf kan aanmelden waardoor er een risico ontstaat op onvolledige of foutieve pagina’s.

Stap 3: Google mijn Bedrijf verifiëren.
Deze stap gaat om de effectieve verificatie. Voor de verificatie van jouw gegevens, kun je uit twee manieren kiezen, per post of per telefoon.

Post
Hierbij krijg je een brief op het adres van jouw onderneming met een code. Dit process neemt iets langer (meestal binnen de 15 dagen). Daarna moet je de code ingeven in jouw account om deze te verifiëren. Pas wanneer je de code hebt ontvangen en ingevuld, is jouw Google Mijn Bedrijf actief en zichtbaar voor de buitenwereld.

Telefoon
Met de telefoon kies je ervoor om opgebeld te worden door Google, waarna er vervolgens aan je wordt gevraagd om een pincode in te geven.

Stap 4: Extra informatie invoeren.
Bij deze stap wordt er gevraagd om extra informatie te vermelden over jou en je praktijk. Na de aanvraag van de verificatiecode, klik je op “doorgaan” en kun je vervolgens een aantal instellingen invullen die zichtbaar zijn voor de bezoekers. Denk hierbij aan specificatie van de diensten die jij aanbiedt, een beschrijving van wie jij bent en wat je doet, de openingstijden van jouw praktijk en een mogelijkheid voor foto’s.

Update: Google heeft sinds April 2022 Google Mijn Bedrijf aangepast. Je kunt de instellingen voor jouw bedrijfspagina nu vinden door op de zoekpagina van Google rechts bovenin op het icoon met de 9 bolletjes te klikken en dan te kiezen voor ‘Bedrijfsprofiel’ (zie screenshot).

Google Mijn Bedrijf aangepast

Gegevens aflezen van het dashboard van Google mijn Bedrijf

Wanneer je alle stappen hebt doorlopen en je jouw account hebt geverifieerd met de code, krijg je toegang tot alle instellingen en is jouw bedrijf actief zichtbaar. Op het moment dat je inlogt kom je terecht op het dashboard met verschillende opties en gegevens. Aan de linkerzijde van het dashboard zie je verschillende onderwerpen staan. Ik zal er een paar met je doornemen:

Posts: Google Posts worden getoond in de zoekresultaten en op Google Maps, en je krijgt hiermee de mogelijkheid om direct bovenaan in Google jouw eigen boodschap te tonen aan iedere bezoeker. Zo’n post bestaat uit een omschrijving, een afbeelding en een link. Een Google post duurt 1 week en vervalt daarna, maar je kunt er voor kiezen om hem te verlengen.

Inzichten: Dit zijn statistieken over de zichtbaarheid van jouw bedrijfsprofiel. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de actie die de bezoekers ondernemen, dus hoeveel mensen bijvoorbeeld op je website link klikken, maar ook op welke zoekwoorden je gevonden wordt. Dit kan je ook gebruiken om je SEO te verbeteren.

Google reviews: Bij reviews krijg je een overzicht te zien van alle geplaatste beoordelingen. Je kunt hier reageren op de beoordelingen en dit is zeker aan te raden, met name bij negatieve reviews. Het geeft je de gelegenheid om de situatie goed uit te leggen en eventueel aan te geven wat diegene zou kunnen doen. Het is goed om te weten dat geplaatste Google reviews niet verwijderd kunnen worden. Het is dus belangrijk dat je op een goede manier omgaat met negatieve reviews en dat je ook zoveel mogelijk positieve reviews verzamelt. Zo valt die ene negatieve review namelijk minder op. Daarnaast dragen deze reviews dus ook bij aan de vindbaarheid van jouw website zoals ik hierboven al vertelde.

Berichten: Hiermee heb je de mogelijkheid om direct in contact te komen met mensen en vragen te beantwoorden. Hiervoor moet je een app downloaden en installeren om berichten te ontvangen en verzenden. Bezoekers kunnen dan via jouw bedrijfsprofiel een berichtje sturen waar jij direct op kan reageren.

Gebruikers: Hiermee kun je nieuwe leden toevoegen die het bedrijfsprofiel mogen aanpassen. Dit is handig wanneer je dit onderdeel bijvoorbeeld laat uitbesteden of als je een compagnon hebt.

Tips om Google mijn Bedrijf goed in te zetten

1. Gebruik zoektermen in je bedrijfsnaam: vermeld in de naam van je Google mijn Bedrijfsvermelding ook je product of dienst, zodat je goed gevonden wordt op relevante zoekwoorden. Bedenk waar mensen naar zoeken en wat je aanbiedt. Probeer het belangrijkste zoekwoord te vinden en zet deze in je vermelding.
2. Heeft jouw onderneming meerdere locaties? Bijvoorbeeld een werkplek in Leiden en Amsterdam, zorg dan dat je bij ‘Website’ de juiste landingspagina vermeldt voor die locatie. Zo maak je het voor bezoekers makkelijk en hoeven ze niet zelf uit te zoeken of er verschillen zijn per locatie.

Hopelijk heb ik je met dit artikel kunnen aansporen om ook jouw onderneming aan te melden bij Google mijn Bedrijf en zo alle voordelen mee te krijgen. Dan tot slot, vind jij dit artikel nou ook waardevol? Laat het ons dan weten door een review bij ons op Google achter te laten. Daar help je ons ook mee!

Hoe waardevol was dit artikel voor je?

Klik op de sterren om dit artikel te beoordelen

Gemiddelde score 0 / 5. Aantal stemmen: 0

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht beoordeelt.

We willen dit artikel zo goed mogelijk maken.

Wat zouden we hieraan kunnen verbeteren?

Gerelateerde artikelen

Beste betaalsysteem voor je website

Beste betaalsysteem voor je website

Er zijn heel veel mogelijkheden waar je uit kunt kiezen, maar wat is nou de beste optie… Wij hebben zelf ook heel lang met deze vraag rond gelopen en hebben ontzettend veel systemen en programma’s geprobeerd, maar eigenlijk was het allemaal net niet wat we zochten. Lees hier welk betaalsysteem de oplossing voor ons was!

Lees meer
Hoe kies je als (online) coach het juiste e-mailmarketing systeem?

Hoe kies je als (online) coach het juiste e-mailmarketing systeem?

Ben je er al achter dat het voor jou als therapeut of coach waardevol is om aan de slag te gaan met e-mailmarketing, maar raak je verloren in de keuze voor het meest geschikte systeem? Lees dan vooral verder! Je vindt hier een vergelijking van de meest gebruikte e-mailmarketing systemen voor (online) coaches in Nederland en wat de voor- en nadelen van de verschillende systemen zijn.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *